Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A nagy TT-s asztalom bemutatása.

 

                                             Saját készítésű TT-s asztalomról.

 
 Be szeretném mutatni a saját készítésű TT-s asztalomat.
 Méretei: 950X4200 mm. Magassága: 800mm.
 Az asztalközépen szétszedhető 2db. 950X2100mm. Darabra. így megkönnyítve a szállítást és tárolást.
       Ezzel az asztallal kiállításokon szoktam részt venni.
 
 Az asztalon négy egy mástól független pálya található.
1.      E pályán személyvonatok közlekednek, a pálya ovális alakú, melynek közepén található a háromvágányú állomás. a vonatok egymást váltva közlekednek egy meg határozott program alapján. Az állomásban üzem alatt két szerelvény tartózkodik a harmadik mindig mozgásban van. Az üres vágányra beérkező szerelvény indítsa a következő szerelvényt. A vonat szabad /zöld/ jelzésre elindul, állítja a szükséges váltókat, lezárja a kijárati jelzőét és vezérli a meg haladt térközjelzőket. Az utolsó térközjelző után állítja a bejárathoz szükséges váltókat, szabad bejárati jelzőnél be jár az üres vágányra. Miközben a vezérlési folyamat ismétlődik.
2.      Pálya: Teher vonatok közlekednek rajta, mérete az előzőénél nagyobb mivel az asztal külső szélén lett fel építve és tartozik hozzá 6 db. tároló vágány. Az úgy nevezet fő vonal lehet automatikus vezérlésű, amikor a vonatok egymás után megfelelő térközbiztosítással (a ki és bejárati jelzők között) közlekednek.
 3. Pálya: Egy mellékvonal működését modellezi Ez is üzemelhet automatikusan és manuálisan.  Ez a pálya kombinálva van egy üzemelő autóúttal (FALLRER carr systtem) .
Az autóút két helyen keresztezi, a vasúti pályát ahol fénysorompó biztosítja a biztonságos közlekedést. Az autóúton található még jelző lámpás kereszteződés mely jelen esetben közúti és gyalogos kereszteződés.
4        Pálya: N-s méretű / keskeny nyomtávú / olyan pálya mely nincs végtelenítve.
A pálya mind két végén van jelzővel védett megálló. a vonatok irány váltása és indítása automatikus.
 
 Az elektromos rendszerek, különböző elektronikák, fényjelzők, fénysorompók mind-mind saját készítésűek és nagy részben saját tervezésűek is.
 
Az asztalhoz tartozik még egy vezérlő asztal (kocsi) melynek fedőlapján van az asztal
Vágányút képe és a kézi vezérléshez szükséges nyomógombok és kapcsolók.
 
 
Szeretném folytatni a „TT” asztalom ismertetését egy újabb fejlesztés apropóján.
 Már régóta foglalkoztatott a nem látható pálya szakaszok biztonságos ellenőrzése
Vagy „Foglaltság jelzése”.Több alkalommal próbálkoztam az eddigi leg látványosabb
 Megoldás az volt, amikor a pálya szakaszokat egyenlő távolságban felosztottam és
Ezekre a helyekre Reed relék lettek be építve, ezek egy kis teljesítményű tirisztort
Kapcsoltak egy más után sorba és a szakasz végén automatikusan törölve lettek.
 A vágányút táblán ez apró SMD lesek segítségével látható volt.
Látványos volt, de egy nagy hibája is volt, még pedig, hogy a szétszakadt vagy
 Le maradt járművek rőll nem volt jelzés. Térköz átláthatósága a legfontosabb abiztonságos
üzem fen tartásához.
 
    Most viszont sikerült egy más meg oldást találnom. Igen találnom, még
pedig a Hobby vasút. Hu, oldalon. Egy bizonyos Antal Miklós meg jelentetett
egy cikk sorozatott a „Terep asztalvezérlés és elektronika „címmel.
 Az első próbálkozások fél sikerei után végül is elkészült, nem egészen a leírtak
szerint, de 80% ban igen ,és már működik egy próba pályán tökéletesen.
    A működés lényege a következő: minden meg figyelt szakaszhoz /egy térköz /
 tartozik egy elektronika, amely előre és visszaszámolja az elhaladt szerelvényeket.
   A vonat minden járműve alatt kis mágnes található, az ellenőrzött térköz kezdetén és
végén a vágányok közé be van építve egy-egy Hall IC mely a fölötte elhaladó járművek
mágnesei hatására jelzést küldenek a számláló elektronikának mely meg számlálja a beérkező
Impulzusokat 1-15-ig majd a térköz végén lévő Hall IC a felette elhaladó járművek
mágnesei hatására a számláló IC visszaszámlálást végző pontjára küldi az impulzusokat
és ha a visszaszámlálás eredménye 0 az elektronika segítségével az ellenőrzött térköz
felszabadul és engedi a következő vonatot. Ha viszont a két számlálás eredménye nem
nulla, mert a szerelvény egy része leszakadt akkor a térköz nem szabadul fel és a jelző fénye
ezt jelzi.
  A térközök hözz rendelt számláló, egységek összeköthetők.
 Pl. az 1. térköz visszajelző jeladója a következő térköz előre jelző jeladója is, ha csak két
 térközzel van az asztal megépítve akkor a fenti példát fojtatva az 1. térköz elején lévő
 előre számlálást végző jeladó az utolsó térköznek a visszaszámláló jeladója is lesz.
 Így 4db. Jeladó helyet csak 2db. szükséges.
      Jelenleg a rendszer csak a kétfogalmú jelzőt működteti tilos és szabad, de már
 dolgozom a háromfogalmú jelzők vezérlésével is mivel nincs szándékomban a jelenlegi
jelzőket le cserélni.

 

 

A mappában található képek előnézete XI. VASÚTMODELL KIÁLLÍTÁS HATVANBAN

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.