Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Modellvasúti terep asztalok vezérlése.

 

              A vasúti terepasztalok vezérlése /irányítása/.
                                          I.Rész.
 
Manapság a vasútmodellezők két nagy tábora figyelhető meg. Az egyik a régi hagyományos vezérlési /analóg/ technikát, a másik az új digitális vezérlésű technikát alkalmazza. Az utóbbi inkább azoknak kedvez, akik manapság kezdenek e csodálatos hobbinak hódolni, és a sínpályák lefektetése és vezetékezése már az új technikának meg felelően történik. Az bizonyos hogy a mai generáció, aki már a számítás technika csodálatos világát magába szívta és nagyobb érdeklődést tanúsít, a modern technikának és, ezt fogja követni.
      De azok, mint jó magam is akik sok tíz éve rabjai a vasút modellezésnek már megmaradnak a régi technikánál ,inkább annak az eszközökben történő korszerűsítését valósítják meg. Például csak egy eszközt a sok közül .A sínek közé telepített mechanikus kapcsolók ki váltását reed csövekkel (relékkel).
       Én 2010.júlliusában nézegettem a „HOBBI VASÚT”-fórum című cikk sorozatát és ott találtam egy számomra érdekes vezérlési megoldást.
     A cikk címe „Terepasztal vezérlése és elektronika.” A sorozat szerzője ANTAL MIKLÓS. A cikksorozat a mai napig /2013.03.24./ olvasható.
    Sokat gondolkoztam, és többször is váltottunk eszme cserét a szerzővel és több kísérlet után az ő ötletét át dolgozva meg is építettem.
    A leírás lényege hogy meg oldja a vezérelt térközökben közlekedő szerelvények térközből – térközbe történő biztonságos közlekedését. Biztos már mindenki szembesült azzal a problémával, ha alagútban történő közlekedés folytán lemarad, egy kocsi vagy szét szakad a szerelvény,és a következő vonat bele szalad az ott maradt kocsiba(kocsikba). Készen van az „üzemzavar.”
     Ez a technikai megoldás ezt volna hívatott jelezni. A működés lényege a következő. A pálya teljes hosszát felosztjuk térközökre ,a térközöket térközjelzőkkel biztosítjuk ez eddig is meg volt . A  térközjelző után telepített HALL érzékelő(HALL szenzor)a fölötte elhaladó mágnes hatására elektromos jelet küld a jelző közelében telepített elektronikának,amely a jelzőszabad jelzését letiltja ugyanakkor a beérkezett impulzusokat meg számolja és tárolja. A következő jelzőnél ugyan ez játszódik le. Vagyis előbb letiltja a jelző szabad jelzését és meg számlálja a felette elhaladó impulzusokat, de most az első térköz elektronikájára is érkezik jelzés. Mivel az elektronikába olyan számláló van beépítve, amely előre és hátra is számol. Ha a beírt két szám közötti különbség nem nulla, akkor az első térközt biztosító jelző nem tud szabad jelzést adni. Ez olyan esetben következik be amikor a közlekedő szerelvényről egy vagy több kocsi le marad.  Ilyenkor nem engedi a tilos jelzés, meg hogy a következő vonat a lemaradt kocsikat utolérje és „vasúti ball eset „következzen be. Természetesen, ha a fent említett szám különbsége nulla tehát a térközbe behaladó járművek (Kocsik) mind beléptek a második térközbe az első térközjelző szabad jelzéssel további szerelvényeket enged a mögötte álló térközbe.   
     A rendszert én meg építettem és kitűnően működik. Ha netán valaki érdeklődik a megépítés technikai oldaláról, keresse fel interneten a fent említett „HOBBI VASÚT”című honlapot és bővebb eligazítást talál. A szerkezeti felépítésről, rajzokat és kellő eligazítást.
 
    Hatvan 2013-03-24.
                                             Borsányi András modellező.
 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.