Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


TT-és vasútmodell asztal analóg vezérlése /részlet/

2013.03.27

    TT-s nagy asztal, 100-as pálya vezérlése.

 

Alaphelyzet: az A-B-C vágányokon vonatok tartózkodnak. Kj. Kijárati jelzők vörös fénnyel világítanak, nincs kijárat..”A nyílt pályán”aTj1-Tj2-Tj3 (Tj4-es)jelzők,zöld szabad jelzéssel vonatot várnak. A 101-102 bejárati váltók egyenesbe állnak./a váltókat vezérlő két jelfogó nyugalomban/

       Az A. kj. kijárati jelző zöldre vált, szabad a kijárat és a vonat ki indul a 103-104 –es egyenesben álló  kijárati váltókon át. Elérve a H4-es hall jeladót az A. kj, jelző vörösre vált. A vonat belép a T1-es térközbe majd a T1-es jelző zöldről –vörösre vált , a T2-es térközbe belépve a T2-es jelző vörösre a T1-es jelző sárgára vált. A T3-as térközbe belépve a T3-as jelző vörösre a T2-es sárgára aT1-es zöldre vált. A vonat eléri a Bj.100-as bejárati jelzőt és zöld fényre meghaladva a  a „Bj” bejárati jelzőt a „H11.”jeladóval vörösre a „T3-as jelzőt zöldre(sárga) a T2-es jelzőt zöldre a T1-es jelzőt zöldre állítja. 101-102-es egyenesbe álló váltókon be jár  az A vágányra.

Meg áll, mert a kijárati jelzője vörös fénnyel jelzi nincs kijárat!

  Az „A” vágányra bejáró vonat meg állás előtt kapcsolja aH3-as jeladót, ami vezérli a „C”vágány kijárati jelzőjét. /C:kj./ A jelző vörösről zöldre vált.

     A „C” kj. kijárati jelző szabad jelzésére (zöld) a vonat kijár, miközben a 104-es váltót kitérőbe állítja. Érintve a „H4”es jeladót, amely a „C” kijárati jelzőt zöldről, vörösre állítja. A vonat végigjárja  az előzőkben leírt térközöket. A „Bj,” bejárati jelző zöldfényénél a v101-es váltó kitérő állásánál bejár a „C” vágányra, és megáll, mert a „Ck” jelző vörös fénnyel világít jelezve nincs kijárat. A „C”vágányra érkező vonat meg állás előtt kapcsolja a „H2” jeladót, ami vezérli a”Bkj”kijárati jelzőt. A jelző vörösről zöldre vált.

     A „B”kj. jelző szabad jelzésére a vonat ki jár a „B” vágányról miközben a v103-as váltót kitérőbe a v104-es váltót egyenesbe állítja. Érintve a „H4”-es jeladót, amely a „B”kj. jelzőt zöldről vörösre állítja.  A vonat végig járja az előzőkben leírt térközöket /Lásd a sárgával kiemelt részt./ .A „Bj.” bejárati jelző zöld fényénél,  a v101-es váltó egyenesben a v102-es váltó kitérőben történt állítása után bejár a „B” vágányra . A „Bkj”jelzőig mivel az vörös fénnyel jelzi nincs kijárat így megáll . A „B” vágányra érkező vonat meg állás előtt kapcsolja a „H 1”-es jeladót amely vezérli az „Ak” kijárati jelzőt .        Az „A” vágányon tartózkodó vonat az „Akj” kijárati fényénél kijár.

 Az egész folyamat ismétlődik.

      Meg jegyzés: 2012tavaszán a térközjelzők vezérlése módosult annyiban hogy biztosítani lehet a vonat szét szakadásánál keletkezett műszaki problémákat.

     A „H” betűvel és sorszámmal jelzett jeladók ,HALL, szenzorok melyek mágneses mező hatására  impulzust küldenek a jelzők közelében telepített elektronikának. Az elektronika át állítja a jelzőt zöldröl,vörösre és meg számolja a felette elhaladó kocsik számát. A meg számolt szám beíródik egy előre-hátraszámláló IC-be. A következő jelző után telepített „H” jeladó nemcsak előre számol, hanem meg számolja az előző térközből át haladó kocsik számát is. Ha az előző szám és a második szám különbsége nem 0, akkor az első térközjelző vörös marad, ha viszont a két szám különbsége 0, akkor az első térközjelző sárga vagy zöldfénnyel szabad jelzést ad.    

      Ha technikai hiba történt a le tiltott térközjelző a vezérlő pultról /villogó ledd/ törölhető!

      B.András.

     

  

 

 

 

 

 

A mappában található képek előnézete Vassútmodellek analóg vezérlése


 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.